steelsuccess whippets

2011-08-18 Torsdag kväll

Kategori: Allmänt



Goder kväll på er alla!
Dagen har bjudit på fint väder med en del
stack moln över Tystberga.
Lite oros moln har dock drivit förbi i kanterna
av samhället,men inget regn än :-)
Det har varit en lugn dag för oss annars.
Tobbe jobbar sin sista natt för denna vecka och
är ledig i morgon. Jag själv kan ju bara gå korta korta
sträckor som till brev lådan och tillbaka ungefär,så det är
Tobbe som får ta alla promenader med vovvarna.
Usch det börjar bli trist det här att inte kunna få följa med
som man brukar göra :-(

Nu något annat..Vi aktiverar ju våra hundar med framför allt
Rundbana och en del Whippet race,det passar oss jätte fint
att kunna kombinera detta....Vi kan inte vara med på allt
som man kan aktivera sin hund med,så det är dessa två aktiviteter
som vi har prioriterat :-)
Lägger in några bilder..

(Bild Björn Nyström) Tack får lånet av bilden :-)
Starkodder i svart täcke
Man behind the Mask i vitt täcke
Alv i rött täcke


(Bild Disa Thörnvall) Tack för lånet av bilden :-)
Classic i blått täcke
Hembra vitt täcke
Svart täcke NN-Sofie
Rött täcke DS-Svea Viking


(Bild Håkan Persson) Tack för lånet av bilden :-)
Här E-Finalisterna
1:a DS-Dynamic´s
2:a Kvh. Baloo
3:a Legolas
4:a Kvh. Brasse

Så kul med lite fler bilder sedan helgen :-)


Och så Rundbana som ligger oss varmt om hjärtat..
Bilden är tagen precis i starten....(Järbo i midsomras)
I svart täcke Classic
Gult täcke Viggen
Rött täcke Quite A Guy
Blått täcke Blåkulla
Vitt täcke Uma


...Nu till en fundering igen..
Kan detta stämma vad jag hört att vi som springer
WR och RB har "avarter" till vad då?????
Bara för att man utövar dessa aktiviteter,de jagar ju med
synen i dessa "sporter" oxå!
Spelar ingen roll om trasan går rakt, i oval eller som i LC,
skulle trasan gå i en åtta eller på något annat sätt så är jag helt
säker på att de skulle jaga då med!
Så jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden,förrutom
underlagen ,längd och snirklar.
Tycker det är trist att få stämpeln "avart" på våra hundar
bara för man har fastnat för dessa aktiviteter.(RB o WR)
Vi har whippet´s som först och främst är våra sällskaps hundar,
sen att vi aktiverar dom och oss för att vi tycker det är kul är
gött för oss!


Blåkulla är en whippet i dubbel bemärkelse .-))


Ta skydd !!
//Kramar Anncie






Kommentarer

  • Anders säger:

    "Avarter"?



    Blotta benämningen låter inte bra alls. Man får känslan av att WHIPPETS som springer (efter trasa=byte) på WR eller Ovalen skulle vara mindre värda och Icke Önskvärda inom rasen som helhet. Tycker personligen att det låter som förtal riktat mot en stor grupp hundägare som valt att låta hundarna göra det de är ämnade för, dvs att jaga!



    Skulle vara intressant att veta vad de som nämnt/sagt detta syftar på... (man kan ju alltid spekulera, men det blir ingen förtjänt av : ) )



    Ha't gött!



    2011-08-18 | 20:44:44
    Bloggadress: http://krokens-whippets.bloggplatsen.se/
  • Anncie säger:

    Hej Anders!

    Vad kul att höra i från dig!

    Snyggt trummset du har köpt :-) Du har väl tagit in det ifrån trädgården hoppas jag Skratt

    Jo jag tyckte detta med "avart" lät hemskt!

    Vad jag förstår så har det varit diskussioner på Whippetklubbens forum,så jag får hänvisa dig dit!

    Hoppas Klara mår bättre i sin tass nu!

    Hälsa Lisa så gott!

    Hörs snart igen!

    //Kram Anncie och co.

    2011-08-18 | 21:03:53
    Bloggadress: http://steelsuccess.se
  • Marie Sandberg säger:

    Det är INGEN som har skrivit att RB eller WR Whippar är "avarter" som hundar!!!

    Ibland önskar man att tvåbenta kunde vara lite mer sanningsenliga.

    Vad som skrevs av mig på WK:s forum beskrev mer min egen syn av "vilken gren" som är den genre som mest liknar ursprunget - dvs varför Whippet-rasen togs fram från början och då är det LC som är den mest naturliga formen av simulerad jakt.

    Som bekant har jag själv valt att sedan ett par år INTE köra LC med mina Whippar pga den alltför stora skaderisken. Det fråntar inte mig intresset att fortsätta köra den mycket mer "onaturliga" formen WR - även om detta är en "simulerad och icke realistisk jakt-form" (liksom RB oxå är - inga harar eller kaniner springer runt runt runt runt runt, lika lite som dom springer rakt rakt rakt som i WR).

    Trist att "mun-mot-mun-metoden" gör att saker sprids ut på detta vis. Jag är den första (och inte enda) att beklaga hur osanningar kommer i daga.

    Jag har därvid lag inga synpunkter på någon som helst tävlingsform. Vi alla fastnar för det vi tycker är kul, och jag undrar varför man inte kan nöja sig med det?

    Hälsningar från en "ärlig" uppfödare som föder upp WR och RB-hundar SAMT utställningshundar!

    Hälsningar Marie Sandberg

    2011-08-19 | 22:40:14
  • Anncie säger:

    Oki då vet jag hur du tänker Marie..

    Hälsningar Anncie

    2011-08-22 | 09:20:08
    Bloggadress: http://steelsuccess.se

Kommentera inlägget här: