steelsuccess whippets

2011-02-02 "Det var en gång..."

Kategori: Allmänt


Nostalgi tripp i kväll:
Året var 1986 då jag träffade Tobbe som då var bonde
med en mjölkbesättning på ca. 25 kossor,kalvar,tjurar,
höns ja allt i "djurväg" som man tänkas ha på en gård.
Detta var för mig ett helt nytt liv att leva som 19-åring
men vilken erfarenhet man fick gällande detta fantastiska liv
med alla djuren!
I början så hjälpte jag till och Tobbe fick lära mig allt om detta,
trodde väl aldrig att jag skulle våga närma mig en kossa när jag såg
hur stora dessa djur var.
Jag kommer ihåg att jag sa:
-Mjölka kommer jag aldrig att våga göra! Bara så du vet det Tobbe!
Han svarade något om att det skulle han se till att jag skulle våga med ett
flin på sina läppar....
(Tyvärr har jag ingen scanner så jag kan tyvärr inte lägga in bilder ifrån den tiden)
Och efter några veckor så mjölkade jag min första kossa :-))


Bild i från internet..
Och träning ger som sagt färdighet. Det slutade med
att efter ca. två månader så skötte jag mjölkningen helt
själv och även hela lagårds arbetet och Tobbe kunde deltids
arbeta med lite annat så som tidningskörning i mellan åt.
Om han inte satt och körde traktor på något gärde förstås :-)


..Kan sakna detta leverne vi hade i mellan åt även idag....
Så fritt men ändå inte,djuren måste ju skötas varje dag och
jag kommer ihåg att det var inte många gånger som vi åkte på
någon längre tids semester, ett par dagar då och då när vi
hade avbytare som var hos oss.
Ni som kör lite rundbana kanske vet om de återkommande
sponsrade loppen "Hedeby zoo" varje år. Åsa som äger
Hedeby zoo var vår avbytare på den tiden, så vi känner
varandra väl.
Kommer ihåg en episod när Åsa skulle ha lagår´n en morgon
då lät det så här utan för vårt sovrums fönster när vi fått
sovmorgon för en gång skull:
-ANNCIE TOBBE VAKNA HOHO!!
Hur många kossor har ni igentligen?? Jag får inte plats med alla i
lagår´n!! Vad ska jag göra??
Detta hände på sommaren när vi hade kossorna ute i sina hagar
dygnet runt.
Vi for ju förstås upp och fick se att alla kossor inte var våra,de tillhörde ett
annat ställe en bra bit i från oss.Men vi sållade upp djuren och stängde in
de "gästande kossorna " i en annan hage så länge.
Och medans Åsa mjölkade så gick Tobbe och jag och kollade staketen
vart de hade kommit in,och fixade till detta.
Kossorna kom också tillrätta och ägaren blev så glad att vi hade
tagit hand om dom så vi blev bjudna på tårta kommer jag i håg!


Så många gånger som vi har fått vara med om
denna syn..Ett nytt liv har kommit till världen :-)


Såå söt.....suck...

Som ni vet tråkigt nog så gick det inte för de små
mjölk gårdarna att överleva,så tyvärr var vi tvugna
att lägga ner våran verksamhet efter ett antal år!
Men denna tid kommer alltid att leva kvar inom oss för alltid.



Och nu idag så lever vi för våra älskade Whippar och ser förstås 
fram imot vår första valp kull här på Steelsuccess :-)




Ha D så Gött!
Kramar Anncie och Tobbe


Kommentarer

  • Lisa säger:

    Men guuud va´roligt att läsa, kunde jag aaaldrig ha trott att Tobbe varit mjölkbonde!! :D...man slutar aldrig att förvånas!



    OCH det ska bli så spännande att se när första kullen föds hos Steelsuccess.



    Kram på Er...

    2011-02-03 | 00:40:38
  • åsa säger:

    kul att läsa om förr i tiden..de flesta har en överraskande bakgrund..och den ni har platsar ju väl in på hundar och uppfödning..

    2011-02-03 | 10:04:22
    Bloggadress: http://emmalines.bloggplatsen.se
  • Anncie och Tobbe säger:

    Hej Lisa och Åsa!

    "Bonde söker fru" ni vet..SKRATT!

    Skämt å sido..

    Visst har man lite gratis i sin bakficka när man har hållit på med djur,avelsarbete och födelse processer.Så vi ser fram emot det som komma skall hos oss! Ska bli så himla kul :-))

    Tror vi klarar detta utan "körkort" också :-)

    eller vad tror ni??

    Kram tillbaka på er!!

    //Före detta bondmoran Anncie och Bonden Tobbe

    2011-02-03 | 19:21:58
    Bloggadress: http://steelsuccess.se

Kommentera inlägget här: