steelsuccess whippets

2011-02-27 Min pappa skulle ha fyllt 84 år i dag...

Kategori: Allmänt



 Den 27 februari var min pappa Pelle född.
Vill minnas honom lite extra i dag..
Här på bilden ovan spelar han fiol som var hans sk. "huvud instrument"
i alla år.

Han kunde även spela bas....

...Här ser vi bland den första uppsättningen av Ludgo-Pelles orkester
i från tidigt 60-tal.(Pappa längst till v.)....


Han kunde även spela såg. I den svenska filmen "Skulden"
kan man höra honom spela i de mest spännande scenerna.
Men han uppträdde givetvis med sågen i olika sammanhang också,
i kyrkor på julen och andra arrangemang.


...Att hantera flera instrument samtidigt var en speciell teknik
som han också kunde hantera. Kontra bas,cittra,munspel och en burk med
ärtor på ena foten som han höll takten med.
Man måste nog ha världens "musik öra" för att fixa det. :-))
Efter att han avslutat sin orkester karriär åkte han runt och underhöll
på bla äldreboende där detta nummer in gick i hans reportoar.


Att dra bla. "Kväsarvalsen" på dammsugare var inget problem heller.
Så här gjorde han:
Tejpade dit en orange cykel slang i änden av slangen,det var viktigt sa han att
det var den oranga färgen på cykelslangen,de andra var för veka.
Satte sen dammsugaren på utblås och sen formade han slangens ände
tills passande toner kom ut med sina fingrar.
Ja jisses,minns när han tränade hemma, trodde taket på huset skulle flyga
i väg.Grannarna var som tur vana att ha Ludgo-Pelle som granne,för
mycket komponerande och tränande skedde på små timmarna hos oss.
Så mycket kul man fått uppleva, jag lovar:-))

Sänder även en tanke till min kära mamma Ingegerd...
Saknar er!

Här en bild på mina "unga föräldrar"

Mamma Ingegerd och Pappa Yngve som han igentligen hette.

Alla gamla bilder på bloggen som jag lagt in är inte scannade 
utan tagna med vår system kamera på själva bilderna.
Det funkade så också!
Kul det här med bilder och gamla foton. :-))


Lite whippar måste ju få va med i dag också:
Här till v. vår Gazolin Logan och en av hans systrar som 8 veckors
valpar, såå "töta"

Blandade "artist klipp" med bla min pappa!
Klicka på länk här under!

länk


Många kramar Steelsuccess

Kommentarer

  • aina säger:

    Hejsan,tänk att Yngve skulle blivit så gammal.Tänker på dem ganska ofta,de ligger mig väldigt nära.De tog ju både mig och Tobbe till sig nästan omgående,så jag har väldigt varma tankar om dem.De hade båda ett otroligt fint och varmt sätt att tala om att de tyckte om en.Minns dem med glädje och saknar stunderna när vi pratade och d slutade nästan alltid med ett gapskratt från samtliga.Ha det gott vännen med de andra.Kram Aina

    2011-02-28 | 08:53:33
  • Anncie säger:

    Ja du Aina, många stunder finns att minnas med glädje :-)

    Skickar STOR kram till er :-))

    //Anncie och co.

    2011-02-28 | 17:13:52
    Bloggadress: http://steelsuccess.se

Kommentera inlägget här: